Efter Boråstrippen insåg jag att jag inte kan förvänta mig att de "inter-urbana" cykelvägarna är i närheten av lika spikraka och väl underhållna som motorvägarna. När jag gav google i uppdrag att ge mig bilens vägbeskrivning från min hemadress till Borås blev sträckan drygt 66 km. På GPS-klockan stod det dock drygt 75 km när jag var framme. Båda måtten bär sannolikt med sig en viss felmarginal, men förmodligen behöver jag lägga till minst 15 % på den ursprungliga uppskattade reslängden.
Innan jag tog bussen tillbaka till Göteborg cyklade jag till Borås turistbyrå och bad dem om råd om vilka vägar som är lämpligast att cykla till Göteborg på. Flickan bakom disken kunde inte mycket om cykelvägarna, och blev därför lite ställd. Hon gav mig en cykelkarta över Borås kommun (inte vidare värst bra), och försökte utifrån den utvecklade kartan finna något bra svar. Det var istället en annan besökare som råkade finnas tillhands som kunde ge mig lite riktiga råd. Han berättade att han bor i Finland men har sina föräldrar här, och därför har cyklat en del i trakten. Han erkände direkt att det är "gamla 40-vägen" - dvs den som jag tog mig dit på - som gäller, och höll med mig om att den stundtals är ganska farlig. Om man har tid rekommenderade han att man väljer Hällingsjö framför Hindås. Gissningsvis skulle det medföra ett par extra mil. För en rekreationscyklist passar den vägen säkert bra, men för mitt syfte, att snabbast möjligast ta mig mot mitt mål, gör den ingen större nytta.
Så, min insikt att förberedelse är A och O ledde mig till att utforska vilka informationskanaler som finns. På Google maps, Hitta och Eniro finns ingen vägbeskrivning för cyklister - uselt! Trafiken.nu har en cykelreseplanerare över Göteborg och delar av kranskommunerna. Men förutom denna tycks det inte finnas någon samordning, mellan kommuner eller inom/mellan regioner. Kartor tas fram, men på initiativ av enskilda kommuner om det gäller lokala cykelvägar, och av till exempel Svenska Cykelsällskapet om det handlar om regionala kartor. Det är häpnadsväckande hur dåligt med god information det finns om cykelvägar i städer och mellan städer. Men, vid närmare eftertanke, kanske informationens kvalitet står i proportion till cykelvägarnas kvalitet?
Jag gick vidare genom att i tur och ordning besöka hemsidorna tillhörande de kommuner som jag passerar på min väg till Tranås; Göteborg-(Partille)-Härryda-Bollebygd-Borås-Ulricehamn-(Mullsjö och Habo?)-Jönköping-Tranås. Att pussla ihop kommunernas cykelkartor verkar vara det bästa sättet.
Göteborg - karta finns inte i digital form - hämtas på turistbyrån eller kan beställas av Trafikkontoret
Partille - karta (klicka för PDF)
Härryda - karta (klicka för PDF)
Bollebygd - finner ingen information om någon cykelkarta, har mejlat ansvarig
Borås - karta
Ulricehamn - karta
Mullsjö och Habo - tycks sakna cykelkartor, men på Mullsjös hemsida listas ett antal cykelleder
Jönköping - karta
Tranås - tycks saknas i digital form, kan hämtas på turistbyrån
Till Borås tror jag nog att jag har ganska bra koll, och mellan Borås och Ulricehamn också, eftersom jag givetvis måste välja den omtalade banvallsleden. Jag har som hastigast sett en bild från den, och det ser verkligen lovande ut. Innan Ulricehamn tycks den dessutom gå ganska rakt på målet. Det som vållar mig mest huvudbry just nu är istället sträckan Ulricehamn-Jönköping. Det verkar vara dåligt med vägar som går nära 40-vägen. Rekommendationerna tycks handla om att cykla ganska långt norrut, mot Mullsjö, därefter österut tills man når Vättern, för att slutligen cykla söderut mot Jönköping. Denna sträcka skulle förmodligen bli ganska lång, kanske uppemot 80 km, till skillnad mot 40-vägens 53 km. Ulricehamnskartan har förutom banvallsleden endast märkt ut det kryptiska "övriga cykelleder". Jag gissar att detta är Västgötaleden, men det bör väl finnas andra cykelvägar också? Jönköpingsvägen till exempel, som skulle gå betydligt mer rakt österut. Jag ska nog ringa upp Ulricehamns turistbyrå och höra mig för...
Från Jönköping till Tranås är jag mindre orolig, jag har sannolikt Vätternrundan att tacka för det. Att cykla till Kaxholmen och runt Landsjön tycks vara vanligt, och vägarna dit verkar vara bra. Vid Kaxholmen tänkte jag svänga öster om Landsjön och ta småvägarna via Ölmstad, Hullaryd, Frinnaryd och Sunhultsbrunn. Jag är osäker på den sista biten. Att cykla på 32:an skulle nog kännas olustigt, även om det kanske är den jag måste ta.
För övrigt har jag beställt ett ex av Svenska Cykelsällskapets karta över Vättern-Sommenleden. Den kommer dock inte hjälpa mig så mycket på den här trippen, eftersom den sträcker sig en bra bit norr om min tänkta rutt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar