Translate

måndag 25 juni 2012

Banvallsled mellan Jönköping och Bottnaryd

När jag förra året cyklade genom Jönköping insåg jag att det fanns mycket att önska av vissa sträckor. Området väster om kommunens huvudort tycktes bestå av ett område som genomskärs av riksväg 40, och sen inte mycket mer. När jag planerade min resa till Tranås fick det från Ulricehamn bli en omväg norrut till i och för sig vackra Mullsjö, för att sen använda Runt Vättern-leden ner till Jönköping. Men det var ju en ganska rejäl omväg, förmodligen en eller två mil längre än väg 40.

På väg hem från midsommarfirandet, färdandes på just 40-vägen, skymtade jag något som väckte min nyfikenhet; en som det verkade nybyggd, dock oasfalterad vall, som av allt att döma ska bli cykelväg. Jag följde den maniskt, och till slut tog vallen slut, och istället tog grästäckta järnvägsspår vid. Aha! Killen vid Ulricehamns turistbyrå hade antytt att en banvallscykelled till Jönköping var på gång, och nu verkar den alltså vara under uppbyggnad.

För att reda vidare i detta ringde jag till Jönköpings kommun. Deras cykelplan bådar gott. I dess bilagor listas en mängd intressanta projekt. Lars Gustafsson på stadsbyggnadskontoret medger dock att de framför allt är en önskelista, som det långtifrån finns full finansiering för. Banvallsleden till Bottnaryd, den jag såg genom bilfönstret, har man dock börjat med, och hittills lagt cirka fem miljoner på. I kostnadsberäkningarna anges att hela projektet beräknas kosta nio. Lars berättar att grusvallen dock är så pass slät att det går bra att cykla på redan idag. Ambitionen är att först och främst ordna samma kvalitet hela vägen till Bottnaryd, eftersom man idag behöver ha en hyfsat terränggående cykel för att köra på den gräsbevuxna gamla banvallen. När hela sträckan är i samma skick kan asfaltering komma på tal. Således ligger en färdig banvallscykelled mellan Bottnaryd och Jönköping fler år fram i tiden.

Lars kunde dock leverera glädjande siffror om kommunens cykelinvesteringar (som cyklist bör man nog glädja sig med en förbättring av oavsett hur litet slag); 2012 lägger kommunen 10 miljoner på cykelinfrastruktur, 2013 12,5 miljoner, och åren därefter kommer beloppen förmodligen fortsätta att öka. Tendensen i många kommuner tycks vara att investera mer i cykling, och Jönköping är inget undantag. Underbart!

Eftersom jag i sommar har planer på att göra om min tur till Tranås passade jag på att fråga Lars om vägen öster om Jönköping. Han tipsade då om en trevligare väg förbi Kaxholmen, så att man slipper backarna. Vid Brunstorp ska det tydligen finnas en gammal orustad banvall, som man ändå ska kunna cykla på. Jag är dock lite tveksam till om mina ganska smala däck fixar en orenoverad banvall. Jag har heller inte särskilt svårt för backar (möjligtvis med undantag för den på Vättern Runt-leden utanför Bankeryd). Istället är jag sugen på att testa Vättern-Sommenledens förslag till Tranås, det vill säga att cykla norrut efter Bunn, till Adelöv, och därefter österut. Jag tvivlar på att den är så mycket bättre än den jag valde förra året, men jag känner att jag behöver testa cykellederna, delvis för att kunna kritisera dem. För det krävs det bland annat gott om tid, så i år blir det till att dela upp cyklingen på två dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar